Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
„Bažantí slzy“ - gruzínské víno v protiútoku na ruské embargo
Vláda Vladimira Putina odstřihla v roce 2006 silniční, železniční, letecké a námořní spojení s Gruzií s cílem blokování dovozu minerálních vod a vína z této země. Tento čin byl odezvou na vyhoštění čtyř ruských vojáků, kteří byli obviněni ze špionáže, z Gruzie. Místní vinaři nyní bojují za záchranu svých vinařství, jichž je momentálně 35. Jelikož většina vyrobených vín putovala právě do Ruska, vyhlášení ruského obchodního embarga ohrozilo samotnou jejich existenci.
Nezřídka přitom využívají i zahraniční pomoci. Vinař John Wurdeman začal podnikat s vínem právě až po embargu. Tento dlouhovlasý americký umělec se se svým nápaditě nazvaným vínem Pheasant´s Tears („Bažantí slzy“) snaží o záchranu vinařství v oblasti Černého moře. "Je tu 8000 let stará tradice výroby vína a existuje zde 520 odrůd vína," říká Wurdeman. "Máme nejlepší příběh vína na povrchu této planety."
John Wurdeman, který se také proslavil jako malíř vinic, pochází z Virginie. Začínajícího umělce však fascinovala Gruzie, kde se usadil, založil rodinu a nyní zde vyrábí 40.000 lahví za rok. Víno pojmenoval po legendě, která praví, že mimořádné víno dokáže rozplakat i bažanty. Toto víno je k dostání od 25 do 45 dolarů za láhev v devíti zemích, včetně USA, Kanady a Číny.
Turisté dávají přednost produktům z jeho ekologického obchodu, který se vyhýbá továrním metodám a zaměřuje se na tradici. Jeho bílá suchá vína obsahují Rkaciteli, Mtsvane a Kisi, červená suchá vína nazývá Saperavi a Tavkeri. Dle Wurdemana bude sedm odrůd z letošní sklizně použito v „bažantích slzách“.
Gruzie vyvezla v roce 2005 59,3 milionů lahví vína, z toho 80 procent činil vývoz do Ruska. Dle ministerstva zemědělství klesl vývoz po ruském embargu o 67 %. V roce 2010 bylo z Gruzie vyvezeno celkem 15 milionů lahví vína do 46 zemí. Z větších společností můžeme jmenovat Tbilvino, která prodala v roce 2010 2 miliony lahví a v letošním roce se očekává se nárůst prodaných lahví o 20 %.
„Gruzie je známá jako kolébka vína," řekl Malkhaz Kharbedia, prezident Wine Club v Gruzii. Podle Kharbedia nemá smysl usilovat o ruský trh. Gruzínská vína přežijí, ale nesmí se snažit konkurovat australským nebo chilským vínům, musí si zachovat vlastní charakteristickou značku na trhu. "