Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
Víno na společenském vzestupu
Ve všeobecné představě o francouzském stolování patří na stůl sklenka vína téměř neodmyslitelně. Ještě nedávno se ale zdálo, že všechno bude jinak. Nastupující mladou generací bylo totiž víno považováno za nápoj staromódní a zastaralý.
"Mladí lidé nepili víno, protože je to produkt pro jejich rodiče a prarodiče," říká Robert Beynat, generální ředitel Vinexpo, jednoho z největších vinařských veletrhů. "Nyní však mladí Francouzi chtějí diskutovat o víně, protože je to módní."
Podle Beynata zažívá víno globální oživení, zejména u mladší generace, která víno přijala jako elegantní symbol společenského postavení. Tento trend nyní potvrzuje i Asie, kde se „správná“ sklenička červeného vína v elegantním baru či restauraci stala znakem příslušnosti do „správné“ společenské kategorie. V regionu, kde je zvykem dávat na odiv luxusní značky aut či kabelek nebo šperků, stoupá spotřeba vína čistě z prestižních důvodů závratným tempem.
Beynat poukazuje na to, že před 20 lety bylo předpovídáno, že průmyslově založení Asijci budou dříve nebo později chtít objevit svět vína, ale předpokládalo se, že začnou s bílými víny, vzhledem k jejich kulinářskému repertoáru ryb a mořských plodů. Místo toho však asijští spotřebitelé skočili rovnou do složitějšího světa červených vín. Jejich preference červeného vína může ovšem být také přičítána zdůrazňováním pozitivních zdravotních účinků červeného vína.
Ale víno jako sdělení módy se také rozšířilo do Británie, kde se pití vína podle Beynata značně změnilo. "Když jste před pár lety byli v 6 hodin odpoledne v Londýně, tak jste mohli vidět spoustu mladých lidí, kteří stojí mimo hospody a drží půllitr piva," řekl. "Dnes, pokud navštívíte hospodu, je však uvidíte, jak pijí sklenku bílého vína – třeba módní Pinot Grigio."
V čele spotřebitelů jsou však podle průzkumů mladé ženy. Proto vznikla řada pokusů o vytvoření speciálního vína pro ženy – sladkého, výrazně ovocného. Podle Beynata ale průmysl ženy podceňuje. "Ženy ale nechtějí svá speciální ženská vína", řekl. "Chtějí to samé jako muži."
